Week 2

23 november 2013 - Debre Zeyit, Ethiopië

Dag 10 - Maandag 18 november

Vandaag vroeg opgestaan om naar de Maranatha farm te gaan voor een interview met Karel Brak. Loes en Douwe zijn vandaag vertrokken naar Awasha voor hun project en om nijlpaarden te zien. Over drie dagen komen ze weer terug. We zijn daarna met de Gari naar de Maranatha farm gegaan, een erg hobbelige weg. Op de Maranatha farm werden we niet al te vriendelijk door een Duitser te woord gestaan, maar uiteindelijk mochten we plaatsnemen op een picknickbankje in het zonnetje. Toen Karel er was, hebben we een rondleiding over het bedrijf gehad. Karel komt blijkbaar ook van Goeree Overflakkee (Sommelsdiek), wel toevallig. Het was erg interessant en hebben weer een hoop informatie voor ons project. Halverwege kwam Loes de sleutels van ons verblijf nog halen, omdat ze haar paspoort vergeten was. Toen we naar buiten geschopt waren, moesten we lopend terug, aangezien de Gary’s niet meer terug gingen. We wilden dat moment eigenlijk gebruiken om foto’s te maken en een stukje platteland te zien, maar we hadden zo’n dorst en honger dat we door zijn gelopen, met het gezelschap van een paar kinderen. Kelsey is onderweg nog over een skelet gestruikeld en toen we terugkwamen ook nog op de trap gestruikeld en haar been opengehaald. Nu heeft ze een mooie tijgerpleister. Eenmaal terug kregen we een telefoontje van Jan, een docent van het Groenhorst, dat we nog even op de foto en film moesten voor in Nederland. We zijn bij een lokale boer op de foto’s geweest met de kippen, het melkvee (Hollandse koeien) en de lokale boeren. Deze foto’s worden gebruikt voor op het prikbord van het Groenhorst, dus we krijgen ze per mail toegestuurd. ’s middags zijn we naar het internetcafé geweest en konden we contact opnemen met het koude Noorden. Het is hier namelijk nog steeds rond de 25-30 graden en niet zo benauwd als in Nederland, dus je kan prima buiten lopen dan. Nog een aantal cijfers van school terug gehad, beide voldoende, jippie! Tot nu toe nog geen onvoldoendes voor dit semester (ook al heb ik de helft niet geleerd), ideaal! Tegen de tijd dat we klaar waren, hadden we honger en dorst, dus hebben we snel boodschappen gedaan en (weer) uit eten geweest bij Rosemary Hotel dit keer. Je kan hier voor gemiddeld €2,50 uit eten (incl. drinken) en dan zit je echt goed vol en soms krijg je het niet eens op. ’s Avonds volgens traditie een filmpje gekeken en daarna hadden Dennis, Natasja en ik nog zin om een rondje te lopen, toen we terugkwamen (het was al donker) hebben we Kelsey flink aan het schrikken gemaakt door op de deur te kloppen aan de voor- en achterkant. Ze keek nog even buiten en deed toen de deur op slot en wilde ons bellen, maar de telefoon lag binnen, hahaha.

Dag 11 – Dinsdag 19 november

Op dinsdag en zaterdag is er op DebreZeyt een markt. Op zaterdag schijn je daar over de koppen te kunnen lopen, dus hebben we maar besloten om op dinsdag te gaan. We wisten ongeveer waar de markt was, dus wilden we een bajaj (spreek je uit als baajat) pakken. Toen we bij de bajaj’s waren aangekomen werden we door meerdere bestuurders aangesproken of we in hun wagen wilden stappen (blijkbaar niks te doen zeker…), maar we wilden de voorste pakken, omdat ze anders ruzie krijgen. Dit was helaas al te laat en zijn we maar gaan lopen. Met een temperatuur van rond de 30 graden kwamen we na ongeveer 2,5 km aan bij de lokale markt. Op de markt hebben we bestek, glazen en wat groenten gekocht, daarna zijn we met de bajaj terug gegaan. Toen we terugkwamen hebben we nog koffie en thee gedronken in het cafetaria. Kelsey had honger, maar ze hadden geen broodje ei meer, dus zijn we speciaal voor Kelsey naar Pyramid gegaan. Dennis en Natasja hadden friet besteld, Kelsey en ik zouden samen een omelet nemen. De omelet kwam als eerste, maar Kelsey wilde hem niet, omdat er te veel groente op zat (dus niet de kaas – bacon omelet die we besteld hadden). Uiteindelijk heeft Kelsey een broodje ei besteld, die pas kwam toen iedereen al gegeten had. ’s Avonds hebben we zelf macaroni gemaakt (zonder vlees, omdat we nog steeds geen fatsoenlijk vlees hebben gevonden) en dit duurde ongeveer anderhalf uur voordat het klaar was. De macaroni was wel erg lekker, de sla iets minder, dat leek meer op andijvie. ’s Avonds hebben we weer een filmpje gekeken. Ook hebben we aan Kelsey bekend dat wij gisteren op haar deur hebben geklopt, ze werd toen boos en mepte Natasja met een vliegenmepper, die vervolgens weer achter Kelsey aanrende met een natte theedoek om terug te meppen. Kelsey was toen buitengesloten, omdat Natasja de deur op slot deed. Toen Kelsey weer binnen kwam kreeg ze een mep van Natasja. Dennis was inmiddels zijn kamer al ingevlucht, dus hebben we zijn deur vast getapet. Vervolgens waren zijn slippers aan de beurt die we aan de muur en het plafond hebben getapet. Nu afwachten wat zijn reactie gaat zijn.

Dag 12 – Woensdag 20 november

Vandaag was het weer een beetje bewolkt, maar rond een uur of 11 trok de bewolking weer weg. Helaas was een van Dennis’ zijn slippers naar beneden gevallen en hing er nog maar eentje. Toen we brood wilden halen, was Dennis opeens een slipper kwijt, raar hè? Uiteindelijk zag hij hem aan het plafond hangen. Nadat we vers brood hadden gehaald, zijn we met de gary en bajaj naar Gerdine gereden, omdat we daar waren uitgenodigd voor een lunch. Hier hebben we injera op met verschillende sausjes en een koffieceremonie meegemaakt. Hierbij branden ze zelf de bonen zwart op een kolenvuurtje (die eerst groen zijn). Daarna worden de bonen gemalen en  vervolgens wordt er met iets wat lijkt op een stenen theepot de koffie gezet. De koffie was erg lekker, zelfs Natasja die normaal geen koffie lust vond het lekker. We hebben nog een spel meegekregen (I love Holland). Daarna zijn we met Gerdine en de kinderen langs een winkeltje geweest en nog naar Pyramid om wat te drinken. Ook hebben we wat aardappelen en olie gehaald, om aardappelen te bakken als avondeten. Helaas viel halverwege de stroom uit en heeft Dennis halverwege besloten om de aardappels maar te frituren. Van de aardappelen die over waren hebben we chips gebakken.

Dag 13 – Donderdag 21 november

Vanmorgen zouden we een afspraak hebben met Berend van PassionConnects, maar helaas kon deze afspraak niet doorgaan. Dit was wel jammer, maar we worden opgebeld zodra we wel kunnen langskomen. Natasja heeft zich toen nog maar een keer omgedraaid. Vandaag is er niet veel bijzonders gebeurd, we hebben de hele ochtend en middag aan het verslag gezeten en ’s avonds uit eten geweest bij Rosemary hotel. Een heerlijke grilled steak op met rijst en groenten. Halverwege belde Loes en Douwe dat ze weer bijna weer terug waren en de sleutel nodig hadden. Ze zijn ook naar Rosemary’s gegaan en hebben ook wat gegeten. En zoals bijna iedere avond: een film gekeken. Dit keer de ‘Hunger games’. Na de film hadden we zin om een rondje te lopen en dit keer hadden we geluk: we hoorden hyena’s dichtbij. We hoorden ze achter de koeienstal, dus we zijn het land opgelopen. Hier stapte Douwe in een vieze, groene blubberplas. Toen we verder liepen stonden we oog in oog met twee hyena’s. Ze waren op ongeveer 100 meter afstand en vluchtten daarna weg, maar we konden ze met een zaklamp aardig volgen. Echt gaaf om te zien, ze maken ook een heel apart geluid.

Dag 14 – Vrijdag 22 november

Vandaag was ik rond 7 uur al wakker, maar iedereen sliep nog, dus ben blijven liggen. Rond half 9 toch maar eruit gegaan nadat ze een paar tafels uit ons lokaal kwamen halen (met veel lawaai). Na het ontbijt heb ik hier voor het eerst mijn kleding gewassen, best wel een werk om opeens alles met de hand te doen. Morgen maar kijken of het gelukt is, de was heb ik boven op het zoldertje gehangen, dan droogt het sneller. Rond een uur of 12 zijn we naar het zwembad gegaan, halverwege begaven mijn slippers het, morgen maar ff kijken of ik ergens slippers kan kopen. We konden het zwembad niet echt vinden, maar gelukkig kwamen we een paar Amerikanen tegen die de weg naar het zwembad wisten. In het zwembad was lekker groen water (van de algen) en het was ijskoud, maar heerlijk met dit weer. Ook hebben we een waterschorpioen gespot en je kon je benen niet meer zien als je in het water was. Wel een beetje verbrand (voor het eerst sinds ik hier ben). Ze hadden hier verschillende duikplanken, met een gigantisch hoge duikplank (waardoor het zwembad vijf meter diep is). Ben alleen van de laagste af geweest, aangezien het water te groen was om onder water  te kijken waar je naar toe moest zwemmen. ’s Avonds bij Pyramid gegeten en daarna nog tot een uur of 10 buiten gezeten.

Dag 15 – Zaterdag 23 november

Weer wakker gemaakt, dit keer door Pim. Er was een grote groep met Somaliërs, Zuid-Afrikanen, Nederlanders en Kenianen (als dit een fatsoenlijk woord is) die een rondleiding moesten krijgen, maar de groep was te groot voor Pim om alleen rond te leiden. Op Genesis was niemand aanwezig die tijd had en Engels sprak, wij hebben een helft van de groep rondgeleid. Wel lastig, omdat we nog weinig inhoudelijk over het bedrijf wisten. We hebben er wel een hoop van geleerd.