Week 1 in Ethiopia

18 november 2013 - Debre Zeyit, Ethiopië

Hoi allemaal!

Dit keer heb ik mijn USB meegenomen naar het internetcafe. Dus hier mijn reisverslag vanaf vorige week zaterdag t/m nu.

Eerst even een woordenlijst voordat jullie er niks meer van snappen.

Oh ja... let niet op de spelfouten, heb het niet meer nagelezen ;)

Openbaar vervoer

·         Bajaj = tuktuk

·         Busje = volgepropt busje waar je eigenlijk maar met 12 mensen in kan, maar waar er ook wel eens over de 20 mensen in zit

·         Gari = paardenkoets

·         DebreZeyit = Stadje waar we verblijven

·         Duukem = Dorpje waar je kunt pinnen

·         Addis Abeba = Hoofdstad van Ethiopië

Overig

·         Zuqualla = verzamelplein/ busstation aan het eind van onze straat. Centraal punt

·         Het asfalt = De weg die vanaf Addis Abeba naar het zuiden loopt (hoofdweg)

·         Circle = ‘Centrum’ van DebreZeit

Dag 1 – Zaterdag 9 november

(Dag van vertrek)

Uitzicht

Zaterdagmorgen rond 3.30 uur heeft Wilco mij naar Schiphol gebracht. Erg vroeg, maar het vliegtuig vertrok rond 7 uur, dus we moesten een beetje op tijd aanwezig zijn. Het was de eerste keer dat ik vloog, Wilco had ook nog nooit gevlogen, dus het was even zoeken naar waar de auto neer konden zetten. Achteraf bleek dat we hem niet op de parkeerplaats hoefden te parkeren, maar ook gewoon de auto konden zetten bij waar je mensen af kon zetten. We hadden online ingecheckt, dus we hoefden alleen de bagage in te checken en door de douane. En wie werd er weer uitgepikt?  Juist. Ik ja. De detectiepoort ging af en ze dachten dat ik wat in mijn mouwen had zitten (dit waren de drukkertjes om mijn blouse omhoog te knopen). Eenmaal door de douane heen hebben we wat gegeten en was het tijd om het vliegtuig in te gaan. De panini die ik had, zat vol verlepte sla en een haar, niet erg lekker dus. Natasja lustte haar croissantje ook niet meer nadat ik een haar ontdekte.

Toen was het zo ver… mijn eerste vliegreis.. Erg gaaf en de anderen waren zo lief om mij een plekje bij het raam te geven, zodat ik het idee had dat ik in Madurodam rondliep. De auto’s lijken ook erg langzaam te gaan van bovenaf. Dit eerste vliegtuig was erg krap, maar we waren zo in Frankfurt. Vanuit het vliegtuig gingen we met de bus naar waar we konden uitstappen, twee uur later zaten we alweer in het vliegtuig naar Khartoum (Sudan), een groter en luxer vliegtuig, waar we gratis eten en drinken kregen en filmpjes konden kijken. In Khartoum stopten we voor in- en uitstappende mensen, daarna vlogen we verder naar Addis Abeba, de hoofdstad van Ethiopië. Hier waren we rond 9 uur (lokale tijd), dus 19.00 uur in NL. Het vreemde is dat ze hier de klok omdraaien, 9 uur is dus 3 uur. Helaas moesten we een paar uur wachten in de rij voor de aanvraag van een visum. Daarna konden we geld wisselen, bagage ophalen en weer door de douane, die erg gebrekkig Engels sprak.

In de hal stonden Pim (onze stagebegeleider) en Douwe (een mbo’er die hier ook stage loopt) te wachten om vervolgen naar Genesis Farm te rijden. Tijdens deze rit kwamen we er al achter dat het een gigantische chaos is op de weg, iedereen rijdt door elkaar een en er is geen snelheid waar je je aan moet rijden, dus heel veel auto’s rijden superzacht. Soms kom je gaten in de weg tegen of blokken asfalt midden op de weg. Loes (andere mbo-stagaire) stond ons op te wachten met een pan nasi. Na het een en ander besproken te hebben zijn we rond half twee gaan slapen. We slapen in een klassenlokaal, waar we een geïmproviseerde slaapruimte, keuken, tafels en bank. Een ruimte verder is er een wastafel, douche en wc, helaas is er regelmatig geen water (zoals vandaag). Wel is er sinds vandaag een boiler ontdekt, alleen nog hopen dat hij het doet. ’s Nachts hoor je honden, muziek van een moskee of kerk en soms zelf hyena’s, heel apart.

Dag 2. Zondag 10 november

Rond half 11 was ik wakker. Helaas nog steeds geen water, dus niet douchen vandaag. Het water is gewoon drinkbaar, omdat Genesis een eigen waterbron en –put heeft. Nadat iedereen wakker was zijn we gaan ontbijten (of eigenlijk lunchen) bij Liesak, een lokaal restaurant waar ze vanalles hebben. We zijn hier met de Gari (paardentaxi) en de Bajaj (tuktuk) heen gereden. De Gari is ongeveer 1 birr per enkele reis (=€0,04 cent), de Bajaj moet je van tevoren afspreken. We hebben hier erg lekker ontbeten met een tomatensoepje en brood. Ook wat friet op (met tomatenketchup). Tegen de tijd dat we klaar waren en weer terug waren (nog ff boodschappen gedaan in superkleine winkeltjes) was het alweer half in de middag. Op Genesis zijn we begonnen met schoolopdrachten, helaas crashte mijn laptop gelijk, dus voor mij geen opdrachten meer.

Rond half 5 zijn we naar het meer gelopen wat hier tegenover ligt. Dit is echt een regenmeer, over een paar maanden staat het weer droog. Ook nog een rondje over Genesis farm gedaan, dit hadden we nog niet gedaan. Er kwam gelijk al een medewerker naar ons toe die ons wilde rondleiden, helaas verstonden we elkaar amper, waardoor hij op een gegeven moment ons in de kaasmakerij aan het werk wilde zetten. Dit was voor ons het moment om terug te gaan. ’s Avonds hebben we (zonder de mbo’ers) nog gegeten. Ze hadden ons wel de tip gegeven om naar restaurant Pyramids te gaan, maar helaas zijn we links gegaan in plaats van rechts. we kwamen bij Tommy’s International hotel terecht waar we opeens Nederlands sprekende Ethiopiërs hadden die ons naar het barretje brachten in plaats van het restaurant. Uiteindelijk zaten we in een mooie tuin (wat een restaurant is) naast een vuurtje. Hier heb ik een lekkere cheeseburger op met friet. ‘Thuis’ hebben we nog tot een uur of half 2 Lord of the Rings gekeken. Na 9 uur mag je hier niet meer over straat (als je op Genesis woont).

Er is hier trouwens een slecht bereik qua internet, dus als jullie mij willen bereiken, dan zal dit via sms of mail gedaan moeten worden.

Dag 3 – Maandag 11 november

We dachten heerlijk uit te slapen, maar er stond een Belg in onze kamer die blijkbaar kwam voor een rondleiding. Op het bedrijf wisten ze van niks (wat hier vaak voor schijnt  te komen), dus hebben we een telefoonnummer van onze stagebegeleider gegeven. Aangezien ik toch al wakker was, ben ik gaan eten en douchen met koud water. De eerste minuut was het ergste, daarna viel het wel mee, het is niet ijs- en ijskoud zoals de Nederlandse koude kraan. Daarna heeft Pim ons een rondleiding op Genesis Farm gegeven, ze hebben hier een gemengd agrarisch bedrijf met pluimvee (legbatterij), muildieren (voor het werk), koeien (melk), konijnen (geen idee wat ze hiermee doen), kaasmakerij, bloemen, planten en een aantal hectare landbouwgrond waar Kelsey met haar, toen niet meer zo witte, slippers doorheen is gelopen. Na afloop hebben we koffie en thee gedronken in het cafetaria (bedrijfskantine) die mierzoet was, maar wel lekker en wat afspraken over het project gemaakt. ’s Middags zijn we naar DebreZeyit gegaan met de gari, bajaj en een (vol) busje voor het postkantoor, twee koelkast telefoons en een simkaart, zodat we elkaar lokaal kunnen bereiken. ’s Avonds zijn we met Pim, zijn vrouw Gerdineen hun kinderen. Hier heb ik een pizza op met gehakt enzo, erg lekker. Terug hebben we deel 2 van Lord of the Rings gekeken.

Dag 4 – Dinsdag 12 november

De nacht was erg onrustig, veel blaffende honden die naast ons gebouw liepen. Na het ontbijt hebben we beneden wat gedronken met Pim en Gerdine, behalve Natasja en Douwe. Daarna zijn we met de hbo’ers via de touristische route (een spoorweggetje die niet meer gebruikt wordt) naar DebreZeyit gelopen om wat boodschappen te doen. Toen we terugkwamen begon het te regen, wat niet normaal is in deze tijd van het jaar, maar wel erg lekker. ’s Middags hebben we snel een opzet voor ons lesplan gemaakt, omdat we rond tweeën een afspraak hadden met Jan en Pim over het project. Wat achteraf voor frustraties zorgde, omdat er dingen verteld zijn die niet afgesproken waren. Beetje jammer… maar komt wel goed.

’s Avonds voor het eerst gekookt in het ‘cafetaria’. We hebben spaghetti gemaakt, zonder vlees, aangezien dit te ver was om nog te halen en het al donker was. Het duurt wel superlang  voordat het klaar was, aangezien het ongeveer een half uur – drie kwartier duurt voordat het water kookt. Tussendoor kwamen er nog twee Ethiopiërs vragen of ze mee mochten eten. Ook de bewaker hield ons in de gaten. Daarna hebben we de laatste versie van Lord of the Rings gekeken. We kwamen tot de conclusie dat het de slechtste pornofilm ooit was als je naar bepaalde gezichtsuitdrukkingen en bewegingen keek(we keken de extendedversion, dus wat extra leuke scenes).

Dag 5 – Woensdag 13 november

Vandaag weer een bewolkte dag, nog net geen regen. Na het ontbijt wilde ik gaan douchen, maar helaas nog steeds geen water… Mijn haar ziet eruit of het zeiknat is en voel me niet erg fris. Het water uit onze flessen begint ook op te raken, maar gelukkig hebben we nog cola en mirinda (soort zoete sinas). Vandaag zijn we naar het internetcafé geweest, maar helaas was ik mijn USB-stick vergeten, waardoor ik mijn blog niet kon bijwerken en geen foto’s kon doorsturen. Daarna zijn we wat gaan eten bij Liesak, waar we erachter kwamen dat daar ook Wi-Fi was, maar die viel wel steeds weg. Bij terugkomst hebben we het project opgesteld en de taakverdeling gemaakt. Als avondeten hebben we brood op. Op de knalreep nog een koetjes reep op (uitspraak van Dennis, aangezien de verpakking van de koetjesreep door de vliegreis bol stond)

Dag 6 – Donderdag 14 november

Yes!! Eindelijk water! We hebben lootjes getrokken wie als eerst mocht douchen, omdat iedereen opeens wilde douchen. Ik had lootje nr. 3, maar gelukkig had ik nog water en heb ik heerlijk kunnen douchen, het koude water viel opeens niet meer tegen. Vandaag zijn we met zijn drieën (Dennis, Kelsey en ik) naar het meer gelopen, Natasja moest namelijk nog een verslag afmaken.  Na wat instructies van Douwe zijn we bij het meer gekomen en hebben we wat leuke diertjes/insecten gezien. Ook had je vanaf het meer mooi uitzicht op de gewassen van Genesis Farm en andere (lokale) boeren. Daarna zijn we DebreZeyit ingegaan met een poging om vlees te kopen, we vonden een vriezer met verpakt vlees (incl. botten) en bij een andere winkel een compleet varken, geen succes dus. Toch maar besloten om  dan maar rijst met witte bonen in tomatensaus te eten. We zijn hier op tijd mee begonnen, maar uiteindelijk waren we pas half 7 – 7 uur klaar met eten, twee pannen op het vuur gaat namelijk nog langzamer. ’s Avonds hebben we nog een spelletje gedaan > koehandel, erg leuk en leverde grappig momenten op. Na het spel was het alweer tegen twaalven en besloten we naar bed te gaan. Toen iedereen op bed lag en Loes het licht buiten uit wilde doen, riep Loes opeens dat er hyena’s op de weg liepen.Dus wij zijn met zijn drieën naar buiten gesprint. Halverwege kwam ik erachter dat ik mijn bril was vergeten, dus ben ik weer terug gesprint, anders zie ik ze toch niet. Daarna zijn we (in onze pyjama en op blote voeten) door de tuin, door een hek, naar de weg gesprint, omdat de hyena’s alweer een stukje verder waren. Helaas zagen we ze niet meer. Er stopte toen een vrachtwagentje waar een man uit kwam die naar ons toe kwam gelopen. Wij snel voor Kelsey gaan staan, aangezien die het meest korte broekje aan had. Deze man vroeg of het goed ging en toen wij zeiden dat alles goed was en dat we hyena’s zagen, bleef hij gelukkig staan. Eenmaal terug in bed begonnen de jongens te zingen, waarop wij inhaakten. Op een gegeven moment bleven ze zingen en hebben wij (de meiden) een weddenschap gehouden hoe lang het zou duren voordat de bewaker de kamer van de jongens binnen zou vallen. Een uur later waren ze nog aan het zingen en hebben we maar besloten dat we het opgaven. Op een gegeven moment kregen we de mededeling radio 538, alleen voor echte mannen, onder leiding van Dennis en Douwe af was gelopen. Eindelijk, hahaha.

Dag 7 – Vrijdag 15 november

Dit is alweer de vierde bewolkte dag waarmee we beginnen. Vanmorgen had Loes aangeboden om op de baby van Pim en Gerdine te passen. Het ging goed, maar op een gegeven moment ging ze huilen en zelfs na het geven van een lange vinger kregen we haar niet stil. Totdat ik op het geniale idee kwam om te rammelen met Dennis zijn USB-stickjes, dit was erg interessant en ze bleef stil. Op een gegeven moment hebben we (vanwege kramp in de armen en vingers) de USB-stickjes  opgehangen aan een touwtje aan het dak. Toen Gerdine weer terug kwam hebben we beneden koffie en thee besteld en even wat gepraat over waar we in de buurt naartoe kunnen. ’s Middags hebben we een poging gedaan om naar het internetcafé te gaan, maar helaas was er daar geen internet en moest er een monteur komen. We zouden gebeld worden als het internet weer terug was. Dus zijn we met onze koelkasten naar de winkel terug gegaan, omdat de opladers het niet deden. We hebben nieuwe gekregen die het wel deden. Daarna hebben we friet gegeten bij Tommy’s International en wat gedronken. We hadden nog geen telefoontje, dus zijn we maar terug gegaan. ’s Avonds hebben we watermeloen gegeten van 8 kg. De helft is opgegaan, dus 1kg. p.p. op aan watermeloen. Rond een uur of 10 zijn we met zijn zessen naar buiten gegaan om hyena’s te spotten, maar helaas zonder resultaat. Ze waren nog te ver weg en we hoorden ze ook niet. We wilden rond 12 uur nog een poging wagen, maar we zijn rond half 1 toch maar naar bed gegaan.

Dag 8 – Zaterdag 16 november

Vanmorgen weer water, dus gelijk onder de douche gesprongen, nadat ik een stuk of 15 muggen heb doodgemept die in de douche zaten. Na het ontbijt nog lekker vers brood gehaald bij het bakkertje hier in de buurt, ze herkennen ons al goed en begroeten ons enthousiast. ’s Middags zijn Dennis, Kelsey en ik nog naar het dorp geweest om te kijken of het internetcafé alweer internet had en om wat boodschappen te doen. Het internetcafé had helemaal geen stroom, het andere internetcafé ook niet, helaas. Onderweg werden we nog opgebeld door een docent van het Groenhorst college om vanmiddag de misverstanden uit te spreken. Na het gesprek, wat nog niet tot een  oplossing leidde, hadden we erg honger en zijn we bij hotel Rosemary wat gaan eten. Het eten was heerlijk! Di was de eerste keer dat ik echt lekker vlees op heb. Ook een lekker glas vruchtensap op en een biertje, wat overigens het lekkerste bier was dat ik ooit heb gedronken. ’s Avonds hebben we nog ff gekletst en wilden we rond 11 uur naar bed gaan. Helaas waren Natasja en ik zo melig  dat we pas ongeveer een uur later gingen slapen.

Dag 9 – Zondag 17 november

We waren van plan om uit te slapen, omdat het zondag is. Een beetje jammer dat er rond een uur of 9 een paar Ethiopiërs op onze duur stonden te bonzen (die behoorlijk trilt), omdat ze de sleutel van het ‘cafetaria’ moesten hebben. Natasja heeft ze in haar pyjama te woord gestaan, maar kon er niet veel van maken. Ze moesten blijkbaar de tafels eruit halen om te herstellen. Het was vandaag echt een lazySunday, we hebben dus niet veel gedaan. Wat spelletjes gespeeld en naar Pyramid geweest om te eten. Het duurde even voordat we er waren, omdat we om moesten rijden via Duukem. We wilden hier met het openbaarvervoer heen, dus een busje gepakt. Ik heb op het toppunt 21 mensen geteld in hetzelfde busje. De eerste helft verliep niet zo goed, omdat de chauffeur ons het driedubbele wilde rekenen, dus zijn we halverwege uitgestapt. Kelsey kreeg toen een steen toegeworpen, die gelukkig niet zo hard was. Loes en Douwe wilden pinnen in Duuken, maar de bank was dicht op zondag en dat geldt daar dus ook voor de pinautomaat. Daarna een lekkere salade op (totdat ik een haar vond) en een stukje appeltaart. ’s Avonds hebben we nog een film gekeken (De Hobbit).

Dag 10 - Maandag 18 november

Vandaag vroeg opgestaan om naar de Maranatha farm te gaan voor een interview met Karel Brak. We zijn hier met de Gari naartoe gegaan, een erg hobbelige weg. Op de Maranatha farm werden we niet al te vriendelijk door een Duitser te woord gestaan, maar uiteindelijk mochten we plaatsnemen op een picknickbankje in het zonnetje. Toen Karel er was, hebben we een rondleiding over het bedrijf gehad. Karel komt blijkbaar ook van Goeree Overflakkee (Sommelsdiek), wel toevallig. Het was erg interessant en hebben weer een hoop informatie voor ons project. Toen we naar buiten geschopt waren, moesten we lopend terug, aangezien de Gari’s niet meer terug gingen. We wilden dat moment eigenlijk gebruiken om foto’s te maken en een stukje platteland te zien, maar we hadden zo’n dorst en honger dat we door zijn gelopen, met het gezelschap van een paar kinderen. Kelsey is onderweg nog over een skelet gestruikeld en toen we terugkwamen op de trap gestruikeld en haar been opengehaald. Nu heeft ze een mooie tijgerpleister. Eenmaal terug kregen we een telefoontje van Jan, een docent van het Groenhorst, dat we nog even op de foto en film moesten voor in Nederland. We zijn bij een lokale boer op de foto’s geweest met de kippen, het melkvee (Hollandse koeien) en de lokale boeren.

Tot de volgende update! Ik zal nog wat foto's plaatsen van de eerste week

1. Fam. Labrijn:
    18 november 2013
    Ha Linda
    Leuk om je verslag te lezen en de foto's te zien! Wat een vreemde insecten. Kan me wel iets voorstellen bij die klamboe om jullie bedden. Rianne vond die spin maar niks.
    Groeten vanaf de Tilsedijk!
  2. Mams:
    18 november 2013
    Hey Linda
    Wat een mooie foto,s en een schitterende omgeving.
    sluit je klamboe maar goed af !We zijn weer op de hoogte van alles wat je daar doet en ziet Wat een herrie zullen die krekels maken (daar weten wij alles van) en dat was nog maar een kleintje. Groetjes paps en mams XXX