De kerstdagen

27 december 2013 - Debre Zeyit, Ethiopië

Dag 46 – Dinsdag 24 december

Vandaag hadden we eindelijk stroom in het internetcafé, mocht tijd worden. Dus even alles bijgewerkt voor het project waar we internet voor nodig hadden en een aantal mails verstuurd. Daarna hadden we honger, dus hebben we wat gegeten bij Tommy. Dit keer niet in de tuin, maar hoog op het dakterras, waar we een mooi uitzicht hadden over de stad. Ze waren alleen de bestelling van Natasja vergeten, dus het duurde een beetje lang, want de keuken zit blijkbaar wel beneden. Op de terugweg nog heel lang gezocht naar rattengif. Uiteindelijk vonden we een oud dierenarts die een veterinairy drug shop had, dus we zijn daar met zijn allen heen gelopen. En ja hoor... eindelijk rattengif. Nadat we nog even aan ons project hebben gewerkt, zijn Natasja en ik aan het kerstdiner begonnen: karbonades, rijst, worteltjes en ei met bacon. Kelsey en Dennis hebben het rattengif klaargemaakt. ’s Avonds nog verder gewerkt aan ons project.

Dag 47 – Woensdag 25 december

1e Kerstdag

Yes! De rat lag eindelijk gestrekt voor de deur! Eindelijk van dat rotbeest af.

IMG_1678

Het is alweer kerst, maar is nog niet echt doorgedrongen, aangezien het hier tegen de 30 graden is en de Ethiopiërs pas 7 januari kerst vieren. Wij hebben tenminste twee dagen kerst, hun niet... haa haa.... ’s Ochtends aan het project gewerkt, maar natuurlijk eerst lekker uitgeslapen. ’s Middags hadden we in eerste instantie om 1 uur afgesproken met Nieneke en Elvira om de film af te kijken en te helpen met de voorbereidingen voor in de avond. We hebben toch maar besloten om wat later te gaan, aangezien we een beetje krap in de tijd zitten met school. Rond half vier waren we daar met twee volle tassen was... want ja... als we kunnen wassen met een wasmachine, dan sla je dat natuurlijk niet af. We konden er ook lekker een warme douche nemen.. yes! Toen we binnen kwamen waren ze bezig met de topping voor de cake, die aan het mislukken was. Ze vroegen of wij het wisten. Natasja is gaan douchen en ik heb een poging gedaan om de topping goed te krijgen en het lukte. Daarna ben ik gaan douchen en hebben we de film Marry Poppins afgekeken en nog een aflevering van een serie waarvan ik de naam niet meer weet. Om 19.00 uur begon de kerstviering met een grote groep Nederlanders op het terrein van Interlakes, waar Nieneke en Elvira ook verblijven. Er was een heel programma opgesteld met liedjes, verhalen enz. We zaten buiten op banken en strobalen rondom het kampvuur, wat voor een gezellige sfeer zorgde. Toen we liedjes gingen zingen, moesten Elvira en ik af en toe spieken op het blaadje met de songtekst, helaas ging onze kaars iedere keer uit en moesten we improviseren. Ook had ik een keer een verkeerd couplet. Als afluiter was er koffie/thee enz met allerlei lekkers. Toen bijna iedereen naar huis was, kwamen we erachter dat we moesten lopen, wat ongeveer 45 minuten tot een uur is. Gelukkig zagen we nog wat bekende gezichten en zijn we netjes voor de deur van Genesis afgezet.

Dag 48 – donderdag 26 december

2e Kerstdag

Vanmorgen rond een uur of 10 vertrokken naar het Kuriftu Resort aan het Kuriftu lake. De eerste tussenstop was bij het bakkertje, aangezien we alleen heel erg taaie broodjes als ontbijt hadden, de tweede tussenstop was bij het tankstation, omdat bijna iedereen dorst had van het kale broodje. Uiteraard gelijk wat lekkers meegenomen voor op het resort. Eenmaal met de bajaj aangekomen op het Kuriftu resort, moesten we een arrangement nemen van 250 birr (10 euro) waar de lunch, het kajakken en een softdrink bij zat, we kregen ook 25% korting op de spa. We hebben eerst een rondje over het resort gedaan om te kijken was er allemaal was, daarna hadden we gereserveerd voor een massage om 2 uur ’s middags. Toen zijn we terug naar het meer gelopen om te gaan kajakken, Dennis en Kelsey bij elkaar en Natasja en ik in een kajak.

CIMG0934

Dennis heeft het voor elkaar gekregen om de bonnetjes zeiknat te laten worden, erg handig. Na een rondje meer waren we het zat en zijn we gaan eten, het was inmiddels ook al half 1. Toen we een gerecht wilen bestellen, bleek dat er een driegangenmenu in de prijs inbegrepen zat, dus ook een tomatensoepje vooraf en een fruitsalade als dessert besteld. Helaas was het na het opeten van het hoofdgerecht al bijna twee uur. Gelukkig was het personeel zo aardig om dit voor ons te bewaren. Iets voor tweeën kwamen we bij de spa aan voor een massage. We werden meegenomen naar een andere gebouw. In dit gebouw was het ingericht alsof er een hele romantische date zou plaatsvinden, met rozenblaadjes enzo overal. De massage (wat overigens de eerste keer was dat ik zoiets deed) was erg lekker, totdat ze bij een paar knopen in mijn spieren kwam, au! Volgens mij zaten die behoorlijk vast. Na de massage zijn we snel terug gegaan naar het restaurant om het toetje op te eten, die was ook erruuug lekker. Als laatste zijn we naar het (ijskoude) zwembad gegaan, maar na twee baantje had ik het gezien, omdat de temperatuur onder het vriespunt leek. De jacuzzi die aan de rand van het zwembad stond, was een veel beter idee. De temperatuur was daar veel beter van, we hebben hem zelfs nog hoger kunnen zetten. Ook nog de sauna geprobeerd, maar binnen een minuut was ik alweer buiten, veel te warm. De eerste en laatste keer in een sauna dus. Toen we bijna naar huis gingen hebben we nog een heerlijke warme douche genomen en wilden we ook nog omkleden. Dit moesten we doen in een of andere hok met een aggregaat erin?? Maargoed... Toen we weg wilden lopen, kwam er iemand achter ons aan met de mededeling dat we moesten betalen. Dit was niet gemeld, dus daar waren we het niet mee eens. Dus toen Dennis aan het omkleden was, zijn we snel weggelopen tot buiten het resort. Helaas kwam de medewerker achter Dennis aan en moesten we terug naar de receptie. Uiteindelijk hebben we na een discussie de helft van de prijs betaald. ’s Avonds deed de stroom het weer niet, dus een filmpje gekeken met kaarslicht. Lang leve de laptop zonder stroom. Halverwege deed de stroom het weer en hebben Natasja en ik popcorn gebakken. Na de film nog de foto’s van de dag terug gekeken en mijn blog ff bijgewerkt,

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mams:
    27 december 2013
    schitterende foto,s,dat ratje wat minder.
  2. Piet en Marieke:
    29 december 2013
    Hoi "nicht", wat zul jij genieten! Een ervaring waar menigeen jaloers op is. Liefs, Piet en Martieke
  3. Bertsy:
    30 december 2013
    Linda mooie foto's en mooie verhalen