Dinsdag 17 december t/m 23 december

24 december 2013 - Debre Zeyit, Ethiopië

Dag 39 – Dinsdag 17 december

Vanmorgen paardgereden op Binty, het paard van Maranatha farm (pony eigenlijk...). Kelsey ging als eerste, maar Binty nam meteen al een loopje met haar, waardoor Kelsey op een gegeven moment gelanceerd werd en op de grond belandde. Toen ben ik er maar op gegaan. Ze wilde meteen alweer uitproberen, maar dat ging niet door, dus na een paar passen was het over met klieren. Daarna heerlijk gereden en Natasja nog even les gegeven. Uiteindelijk durfde Kelsey er ook weer op (goedzo Kelsey!!) en heeft uitgestapt. Daarna hebben we Binty nog afgespoten en gewassen en nog wat vragen aan Karel gesteld voor ons lesplan. Daarna met vreselijke dorst en honger naar huis gelopen.’s Middags aan het project gewerkt en een poging gedaan om naar het internetcafé te gaan. Kelsey en Dennis waren al eerder gegaan, maar toen wij kwamen was de stroom er weer af. Toen eerst maar boodschappen gedaan, daarna was er nog steeds geen stroom. Eerst maar wat gegeten en daarna deed hij het gelukkig wel! Toen Natasja en ik terug waren zat er opeens een rat op mijn tafel ... iiiiieeeeelll. Hij sprong over mijn bed richting een scherm waar hij onder zat. Na een paar keer met de bezem erop gemept te hebben sprong hij (heel hoog!) richting het bed van Kelsey, waarop wij die rat waarschijnlijk doof hebben gemaakt met gegil. We konden hem daarna niet meer vinden... creepy! Toen we gingen slapen hoorden we hem iedere keer lopen,op de grond en op het plafond. En laat er nou net een gat in het plafond boven mijn bed zitten, niet grappig dus. ‘Gelukkig’ kwam hij door een ander gat naar beneden, daarna met veel kabaal weer omhoog. Toen ben ik gelukkig in slaap gevallen, hahaha.

Dag 40 – Woensdag 18 december

Vandaag stonden we om 7.00 uur netjes buiten te wachten op onze chauffeur Mamush. Helaas was hij er om 10 voor half 8 nog steeds niet, dus toch maar ff opgebeld voor de zekerheid. En ja hoor... hij dacht dat het om 8 uur was, over 20 minuten zou hij er zijn. Na een half uur kwam hij eindelijk aanrijden. Onderweg moest hij nog een paar keer stoppen, onder andere om zijn licensie op te halen en te pinnen. Ach ja.. het blijven Ethiopiërs, altijd te laat en toch altijd bezig. Na 3 uur rijden door een prachtig landschap kwamen we aan bij Awash National Park. Hier hebben we de poortwachten wijs gemaakt dat we studenten waren door het tonen van onze studentenpas, zodat we korting konden krijgen. Ze hadden niet door dat dat eigenlijk voor Ethiopiërs was, haha. Helaas waren Dennis en Kelsey hun pas vergeten. Natasja en ik konden voor 10 birr naar binnen en de andere twee voor 90, scheelt nogal wat. We moesten ook een bewaker inhuren (met geweer), Mamush mocht door als chauffeur. Op de borden bij de ingang stonden wat huisregels. Er stond ook bij: ‘Geen gedomesticeerde dieren mee naar binnen nemen’, okee... dus wel wilde dieren??

In het park zijn we doorgeregen naar de watervallen, echt supermooi. Het is niet zoals in Nederland dat je overal hekken voor heb waar het gevaarlijk was, dus we stonden zegmaar aan het randje van de afgrond te kijken. Wel gaaf. Niemand is naar beneden gesprongen van despressie ofzo, dus we zijn nog compleet. Je kon ook naar beneden lopen, daar zagen we een krokodil op 20 meter afstand in het water liggen. Ook erg gaaf. Ook zagen we apen in de bomen en bij de waterval. Daarna zijn we naar boven gelopen om wat te eten bij een heel erg gaaf restaurantje (traditioneel met allemaal versieringen enzo). Wel een afgezaagde cheeseburger genomen. Daarna doorgereden naar een plek waar eerst een soort camping was, met allemaal vervallen caravans en gebouwen en een leeg zwembad. Wel woonde daar iemand. Vanuit daar had je een supermooi uitzicht van bovenaf op de rivier en de rotsen. Tussendoor zijn we nog wat wilde dieren tegen gekomen, zoals apen, onyx’, beesten waar ik de naam van kwijt ben, soort koeien en geiten. De natuur was ook supermooi door het park heen. Rond een uur of half 6 – 6 uur waren we weer terug op Genesis waar we niet naar binnen konden. Het slot was kapot, dus blijkbaar was het nu gemaakt, maar hadden ze de sleutel meegenomen.... Dus Pim opgebeld, die ons naar de bewaker stuurde. De bewaker had gelukkig onze sleutel, zodat we naar binnen konden en nog ff verder konden aan ons project. Uiteraard eerst de foto’s bekeken.

Dag 41 - Donderdag 19 december

Vandaag weer eens heerlijk uitgeslapen. We werden wakker gemaakt door de mannen van het lab die aan de deur stonden te rammelen. Hun spullen liggen namelijk in het klaslokaal en die hadden ze nodig.Vandaag was het weer tijd om te wassen helaas, dus na een koude douche maar eens begonnen. Mijn sokken zijn inmiddels zo zwart van het stof dat ik ze maar ff heb laten weken. Ondertussen wilden Natasja en ik gaan lunchen in het cafetaria van Genesis. Kelsey en Dennis waren namelijk naar het internetcafé. Helaas hadden ze niks, dus zijn we maar naar Pyramid gegaan en daarna doorgereden naar Duukem om te pinnen. Dit keer geen bankpas vergeten en zelfs de pinautomaat deed het. Op de terugweg zijn we bij Sunshine uitgestapt, om bij Interlake school langs te gaan. Hier wonen Nieneke en Elvira namelijk. We hebben hun opgewacht om nogmaals hun telefoonnummer te vragen, die we dit keer driedubbel opgeslagen hebben. Toe we terug kwamen zijn we aan de verbeteringen van het verslag begonnen. ’s Avonds nog gegeten bij Rosemarey Hotel (helaas geen wifi ) en weer verder aan het verslag.

Dag 42 – Vrijdag 20 december

Vanmorgen ging onze afspraak met Alema Farm niet meer door. Natasja en ik hebben toen maar besloten om te gaan paardrijden bij Maranatha Farm. Het ging heel erg goed, eerst Natasja even les gegeven en daarna zelf nog even gereden. Als middageten wilden we een broodje ei halen in het cafetaria van Genesis, helaas hadden ze die niet, dus toen maar injera besteld. Het was erg lekker, maar we hadden een beetje weinig saus (alleen injera is niet lekker).’s Middags zijn we met zijn drieën naar het zwembad gegaan, Dennis ging niet mee. Het water was heerlijk koud, pas na een paar baantjes getrokken te hebben kon je wennen aan de temperatuur en natuurlijk was het water nog steeds heerlijk groen. Na het zwemmen zijn we gelijk doorgegaan naar Liesak om te eten. Hier heb ik spaghetti, oftewel pasta met tomatensaus en een beetje vlees, maar op zich wel te doen. ’s Avonds nog een filmpje gekeken en ondertussen de rat proberen naar buiten te jagen. Na twee pogingen was het gelukt en hebben we er tijdens de film geen last meer van gehad. Pas toen we gingen slapen kwam hij weer van de zolder af, met veel kabaal.

Dag 43 – Zaterdag 21 december

’s Ochtends maar eens begonnen aan het verslag voor personeelsmanagement, aangezien we nog een aantal deadlines er bovenop hebben gekregen. Daarnaast kregen we te horen dat we ons opeens in moesten schrijven voor de normale toetsen die nog bij dit semester horen. Wij wisten van niks, dus we hebben helaas de inschrijfmomenten gemist. Hopen dat we nog kunnen inschrijven, anders heb ik bij deze al 5 herkansingen. ’s Middags zijn we met zijn zessen gaan zwemmen, want Nieneke en Elvira wilden ook mee. Ze waren er nog nooit geweest. Bij het zwembad kwamen we nog een club Nederlanders tegen. Daarna gelijk doorgegaan naar het volleybal. Onderweg waren we opeens Natasja, Nieneke en Elvira kwijt, maar die kwamen we even later weer op het volleybal tegen. Het volleyballen was weer erg gezellig en uiteraard hebben we weer met zijn allen wat gegeten, weer bij Piramid. Toen we thuis waren hebben Natasja, Kelsey en ik nog een film gekeken.

Dag 44 – Zondag 22 december

Vandaag een relaxt dagje gehad. Eerst lekker uitgeslapen en daarna heerlijk in het zonnetje op zolder aan de trainingsmanual gewerkt. We zijn nu bezig met het uitwerken van het lesmateriaal, dus wat PowerPoints in elkaar gezet. ’s Avonds uit eten geweest bij Tommy International, het was best koud vandaag, maar gelukkig ging het kampvuur aan waar we zaten. Bij Tommy zit je namelijk in een grote tuin. Je kan ook binnen zitten, maar buiten is veel gezelliger. Toen we terugkwamen hebben we nog snel het lesschema in elkaar gezet, omdat we dat bijna vergeten waren. Daarna nog een filmpje gekeken: Dispicable me.

Dag 45 – Maandag 23 december

Vanmorgen weer een gesprek met Pim gehad over de vorderingen. Daarna zijn we naar het internetcafé gegaan waar wederom geen stroom was, helaas. We zijn toen maar naar het tankstation gelopen om wat boodschappen te doen en daarna hebben Natasja en ik wat gedronken bij Tommy. Trouwens ook nog een watermeloen gehaald. Kelsey en Dennis waren doorgelopen naar Grace. Toen we bij Tommy zaten, belde Pim op dat mijn leraar van personeelsmanagement  tussen 2 en 3 uur zou langskomen. Helaas waren Kelsey en Dennis nog steeds nergens te bekennen... en ze hadden geen telefoon bij... dus zijn we maar alvast terug gegaan naar Genesis Farm. Daar snel personeelsmanagement bij elkaar gevoegd, zodat we iets konden laten zien. Daarna nog op het zoldertje gezeten tot iedereen gearriveerd was. Mijn leraar was er samen met zijn vrouw en nog een man en vrouw die we op de Network Day hebben ontmoet. Eerst een rondleiding gegeven en wat bijgekletst, daarna wilden we het verslag nakijken, maar toen we naar binnen wilden, bleek de deur op slot te zijn en onze sleutel weg.. aaahhhhh.. en nu? Niemand had de deur op slot gedaan, dus het moest wel iemand anders zijn. Uiteindelijk kwamen we erachter dat de administratie onze deur op slot had gedaan, erg vaag. Gelukkig kwamen we nu binnen. ’s Avonds gegeten bij Pyramid, een heerlijk soepje op voor de verandering. Daarna zijn Natasja en ik langs Alpha Farm gegaan om vlees te halen ... een kilo karbonades (ze hadden niet kleiner) en bacon... jammie! Toen we terug waren, hebben we nog een filmpje gekeken.