14 januari t/m 17 januari

17 januari 2014 - Awash National Park, Ethiopië

Dag 67 – Dinsdag 14 januari

Vanmorgen was het de bedoeling om op tijd op te staan om nar de markt te gaan, maar helaas is het ons niet gelukt. Zowel Kelsey als ik had geen wekker gezet, dus voordat we gedoucht hadden, gegeten en alles klaar hadden was het 11 uur. Toen op het gemakje naar de markt gegaan. De bajajbestuurder begreep pas dat we naar de markt wilden toen we er al bijna waren. Het was dus maar goed dat we zelf de weg wisten. Op de markt heb ik nog een lekker warm fleece dekentje gekocht om de kou in Nederland te overleven en een Ethiopische koffiepot. Daarna zijn we aan de hoofdweg nog naar een soort souvenirwinkeltje gegaan, heel klein, maar ze hadden er superleuke dingen. Toen we terug waren op Genesis zijn we snel begonnen aan de laatste dingetjes voor het verslag, we hoeven alleen de toetsing etc. nog maar te maken en een PowerPoint-presentatie voor volgende week woensdag. We moeten dan namelijk ons hele project nog presenteren aan de hand van het adviesrapport dat we hebben geschreven. We doen dit met zijn drieën. Daarna alleen nog personeelsmanagement en LBO afmaken. ’s Avonds zijn we bij Nineke en Elvira geweest als een soort van afscheid. Even wat gegeten en gitaar gespeeld, wat voor geen meter ging, omdat ik het nooit had gedaan. Het bleek ook dat ik een gitaar nodig had voor linkshandige mensen. Het was wel leuk, dus misschien ga ik zelf wel gitaar spelen.

Dag 68 – Woensdag 15 januari

Vandaag hadden we om 9.00 uur een gesprek met Pim bij Piramid Hotel. We hebben gelijk maar gebruik gemaakt van de locatie door daar een ontbijt te nemen, in plaats van taaie broodjes. Dus eerst maar wat gegeten en vervolgens de eindbeoordeling gehad. Dennis was als eerst en daarna wij met zijn drieën. Vervolgens zijn we doorgereden naar het internetcafé (alleen Kelsey, Natasja en ik), waar weer eens geen internet was… wel stroom dit keer… We hebben toen bij Liesak geprobeerd. Er is daar wifi, maar hij deed het maar met vlagen. Dus na een uurtje tobben zijn we maar terug gegaan. De rest van de dag hebben we aan het verslag gewerkt.

Dag 69 – Donderdag 16 januari

Vanmorgen lekker uitgeslapen tot een uur of 9. We wilden gaan zwemmen. Kelsey sliep nog, dus we moesten nog op haar wachten. In tussentijd maar even foto’s bekeken, ben erg benieuwd of ik een fatsoenlijke selectie kan maken voor in een fotoboek. Het gaat namelijk nog erg lastig worden om uit meer dan 1000 foto’s te kiezen. Rond een uur of half 12 zijn we richting de markt gegaan, want Natasja wilde ook nog een fleece kleed halen. Daarna zijn we gelijk doorgegaan naar het zwembad, waar een zwemwedstrijd aan de gang was. We moesten nog een uurtje wachten in de bloedhete zon, voordat we zelf het water in konden. Oké, er was nog een klein badje, maar die was zo smerig, dat ik er alleen met mijn benen in durfde te bungelen, maar niet. Uiteindelijk hebben we daar tot een uur of vier gezeten. We kwamen er namelijk achter dat we de harde schijf van Gerdine waren vergeten en aangezien we die vanavond waarschijnlijk voor de laatste keer zagen, moesten we nog terug naar Genesis. Op Genesis hebben we ons eerst flink ingesmeerd met aftersun en bodymilk, omdat we verbrand waren en we aardig wit uitsloegen van droogheid.

Toen snel doorgegaan naar Liesak, waar we met Pim, Gerdine, Nineke en Elvira hadden afgesproken om te eten. Voor de laatste keer injera op in Ethipië, maar ik weet bijna zeker dat ik een Ethiopisch restaurant in NL ga bezoeken. De injera ga ik best missen. Na het eten nog naar de Get House gegaan voor een milkshake en een ijsje, samen met Nineke en Elvira. Daarna een vreemd afscheid genomen van hun. ’s Avonds nog even op het grasveld gelegen om naar de sterren te kijken en ff te kletsen. Daarna de tickets bevestigd en naar bed gegaan. We wilden eigenlijk nog een film kijken, maar het was al half 12 geweest.

Dag 70 – Vrijdag 17 januari

Dag van vertrek

Vandaag is de dag dat we terug gaan naar Nederland. Vanavond om 18.00 uur (lokale tijd) vertrekken we richting Frankfurt, via Khartoum. Rond 6.00 uur morgen komen we op Frankfurt aan en rond 10.00 uur komen we aan op Schiphol. Vanmorgen hebben we rustig aan gedaan en op het gemakje begonnen met inpakken. Tussen de middag hebben we nog even een broodje ei besteld in het cafetaria van Genesis, erg lekker. ’s Middags zijn we naar het internetcafé gegaan om onze tickets voor vanavond uit te printen. Helaas was er geen stroom, dus konden we niet printen. We hebben daar gelijk afscheid genomen van het personeel. We moesten gelijk op de foto en niet één keer, maar het was bijna een complete fotoshoot. Ook gelijk onze e-mailadressen doorgegeven en onze namen, zodat ze ons op Facebook op konden zoeken. Ze willen namelijk graag contact houden. Vervolgens zijn we nog een paar printshops langs gegaan, maar ook daar was geen stroom. Toen maar even wat lekkers gehaald voor in het vliegtuig. Op de terugweg nog een keer langs een printshop geweest. Ik weet niet wat ze aan het doen waren, maar mijn bestanden waren opeens van mijn UB af en er stond een virus op. We zijn toen maar weggelopen en op Genesis uitgeprint.