7 december - 11 december

11 december 2013 - Debre Zeyit, Ethiopië

Dag 26 – Zaterdag 7 december

Vandaag zitten we hier precies 4 weken. We hebben lekker uitgeslapen vandaag, ik was rond half 10 wakker. Op het gemakje aan het verslag begonnen en de foto’s gesorteerd van de afgelopen week. ’s Middags naar het internetcafé geweest om foto’s (waarvan helaas maar de helft geplaatst is) en mijn blog te plaatsen. Daarna zijn we gelijk naar het volleyballen gegaan, het was weer erg gezellig! Daarna zijn we opgespitst, de ene helft ging bij Pyramids eten en wij bij Tommy’s International. Hier heb ik chicken shishkebeb op, dit is een soort kipspies met nasi, erg lekker. Natasja en Nieneke (een andere stagaire uit NL, die ook in Debre Zeyt verblijft) lagen op een gegeven moment op de grond, omdat ze niet tegen kietelen konden. Het was wel grappig dat Nieneke daarna haar stoel kwijt was, omat ze die bij het vallen een paar meter verder had geschoven. Ik moet zeggen dat de Ethiopiërs in het restaurant best raar keken. Eenmaal terug hebben Natasja en ik nog een stukje gelopen en zijn we daarna naar bed gegaan. Lekker rustig, want Loes en Kelsey sliepen op zolder en Douwe en Dennis waren ook al naar hun eigen kamer.

Dag 27 – Zondag 8 december

Vandaag weer vroeg opgestaan om naar de kerk te gaan. We hadden een andere missionaris dan vorige week, maar alsnog weer een leuk ervaring. De beamer deed het niet, dus de liedjes en teksten waren erg lastig te herkennen. Daarna was het de bedoeling om met Arie (werknemer van Alpha Farms) mee te gaan voor een rondleiding. Toen we daar aankwamen en net lekker een een bakje koffie dronken met een (overigens heerlijk) stukje cake met chocolade, belde Pim Arie op. Pim moest mij hebben, hij zei dat er een Nederlandse man was die mij graag wilde spreken.. Hmmm..?? er ging geen lampje branden. Toen ik Pim zelf aan de lijn had, bleek dit de leraar van school te zijn (van personeelsmanagement), hij was in de buurt en wilde ons graag spreken. Dit was lekker op tijd aangegeven, want we hadden de rondleiding nog niet gehad. Op het laatste moment dus de rondleiding verplaatst en terug gegaan naar het dorp om daar bij Tommy’s International af te spreken. Hij was ons nog kwijt, omdat hij ons naar binnen zag gaan en daarna niet meer kon vinden. Uiteindelijk hebben we 15 of 20 minuten gepraat en moest hij weer verder. Daarna zijn we terug naar Genesis gegaan. De rest van de dag niet veel bijzonders gedaan, beetje aan het project gewerkt en een filmpje gekeken.

Dag 28 – Maandag 9 december

Vandaag werd ik rond half 7 wakker door de wekker van Natasja, omat ze de deur voor Loes open moest doen. Loes en Kelsey sliepen namelijk op de zolder, maar Loes moest nog wat regelen voor de vliegreis terug naar Nederland. Douwe en Loes vliegen namelijk vannacht terug naar huis. Na een koude douche en wat overleg onderling, hadden we een gesprek met Pim. A.s. vrijdag gaan Natasja en ik mee  naar de Agri Hub Network Day, een soort bijeenkomst van zakelijke mensen die hun bedrijf gaan presenteren. Je hebt hierbij een soort elevator pitch (korte presentatie van het bedrijf) en een soort ruimte met stands waar de bedrijven gepresenteerd staan. Natasja en ik mogen dus mee om hierbij mee te helpen. De bijeenkomst is in Addis (Jippie, weer naar die leuke stad....uhum). Ik ben wel zeer benieuwd hoe het gaat zijn en of we nog wat contacten kunnen leggen voor ons project. ’s Middags hebben we een lekker broodje ei op in het cafetaria, wat we in eerste instantie niet kregen, omdat ze geen engels verstond, geukkig heeft Pim het Amhaarse woord gegeven.

’s Middags hebben we Karel opgebeld, hij had namelijk gezegd dat wij zijn paard mochten berijden. Binty heet hij of zij, heb nog niet gekeken wat het is ;). Binty schijnt nogal niet echt op te zijn opgevoed met rijden en soms niet eens van het erf af te krijgen zijn. Toen we daar aankwamen moesten we eerst de stukken tuig bij elkaar sprokkelen, maar uiteindelijk hadden we een zadel en hoofdstel compleet. Zelfs nog een borstel gevonden. Na een paar meters stribbelde hij tegen en na wat geduw en getrek liep hij weer verder ... maar helaas naar een paar meter weer in staking en nog een keer ... Na een tik op zijn kont kreeg ik een hoef richting mij geslingerd, was ver van raak gelukkig, maar hij schrok toch wel toen hij een pets terug op zijn kont kreeg. Daarna liep hij best door en naast wat eigenwijze acties was hij best te berijden. Ik ben er als eerst op gegaan, daarna Kelsey en vervolgens Natasja. Bij Kelsey waren er al een stuk meer toeschouwers en een paar irritante jochies die met de zweep gingen klappen, die voor het vee werd gebruikt. Daar schrok hij twee keer van, waardoor Kelsey behoorlijk over het zadel schoof. Uiteindelijk zijn we alledrie blijven zitten en gaan we zeker nog een keer terug. We zijn er van overtuigd dat Binty het aan het einde van de stageperiode perfect te rijden is. Terug hebben een lift gehad van een leverancier die toevallig aan het lossen was op de farm.

Eenmaal terug heb ik nog even aan het project gewerkt. ’s Avonds hebben we besloten om voor de laatste keer uit eten te gaan met zijn zessen. Dit keer bij Farmi’s, een klein restaurantje, met op zich wel lekker eten. De obers zijn alleen niet heel erg vriendelijk en slim en het stond bijna blauw binnen vanuit de keuken. Het rook er ook best wel verbrand, dus hopen dat ik daar geen last van ga krijgen. Rond een uur of 11 zijn Loes en Douwe door Pim opgehaald om richting het vliegveld te gaan, iedereen is meegegaan, lekker opgepropt in de auto. Opde terugweg kregen we een smsje dat hun vliegtuig al een uur vertraging had.

Dag 29 - Dinsdag 10 december

Vandaag lekker uitgeslapen en niet heel veel bijzonder gedaan. Hard aan het project gewerkt en de laatste dingetjes afgerond voor het eerste concept. Toen we aan het einde van de middag naar het internetcafé wilden gaan voor wat afbeeldingen en informatie, viel de stroom uit. Na een half uurthe wachten, hebben we het maar opgegeven en zijn we gaan eten. ’s Avonds nog een PowerPoint voor de Agri Hub Network Day.

Dag 30 – Woensdag 11 december

Vroeg opgestaan om foto’s te maken van Genesis voor de fotocollage voor de Network Day a.s. vrijdag. Het licht is ’s ochtends vroeg nog niet zo fel en we hadden beloofd om de collage ’s middags af te hebben. Daarnaast moesten we nog een keer naar het internetcafé om de informatie te zoeken. Vanmiddag moet ik het rapport in elkaar zetten, dus moeten alle stukken af zijn.