11 december t/m 17 december

17 december 2013 - Debre Zeyit, Ethiopië

Dag 33 – Woensdag 11 december

Vroeg opgestaan om foto’s te maken van Genesis voor de fotocollage voor de Network Day a.s. vrijdag. Het licht is ’s ochtends vroeg nog niet zo fel en we hadden beloofd om de collage ’s middags af te hebben (Natasja en ik). Daarnaast moesten we nog een keer naar het internetcafé om de informatie te zoeken, aangezien gisteren de stroom uitviel. De dag begonnen met een koude douche en een taai broodje, die ik na een paar happen heb weggegooid. Heb toen maar een paar happen collo opgegeten. Toen we terug kwamen van het foto’s maken, was de deur op slot, wij omgelopen naar de achterdeur (die wel wagenwijd openstond). Het had dus erg veel nut dat Dennis en Kelsey de deur op slot hadden gedaan, aangezien iedereen via de achterdeur binnen kon komen. We waren niet lang ‘thuis’, omdat we kaas wilden halen bij Holland Dairy Farm. Dus via de achterdeur naar buiten en op straat kwamen we Kelsey tegen die ons achterna gerend was. Ze dacht namelijk dat we niet naar binnen konden.

Toen we bij Holland Dairy Farm aankwamen, bleek dat ze daar geen shop hadden, die zat aan het asfalt (hoofdweg). Er kwam een Nederlandse man/jongen, genaamd Jacco, naar buiten gelopen. Hij vroeg: “Willen jullie binnen kijken?” Nou ja.. we kwamen eigenlijk voor kaas, maar waarom ook geen rondleiding? Prima dus. Wel een groot en net bedrijf en ze hebben nog veel uitbreidingspotentie.Volgend jaar gaan ze behoorlijk uitbreiden qua ruimte en machines. Er komt bijvoorbeeld een grotere pasteurisator bij en een verwerkingsmachine voor de yoghurt. Jacco kwam uit Friesland, wat ook wel te horen was. Toen we terug waren op Genesis hebben we snel een broodje gegeten, was namelijk eindelijk vers brood. Rond een uur of half 10 zijn we richting het internetcafé gegaan, waar ze eindelijk weer stroom hadden. Halverwege viel de stroom even uit, maar die was al snel weer op gang. Nadat de stroom voor de tweede keer uitviel, was ik er klaar mee en heb mijn pc afgesloten. Gelukkig was de rest het er mee eens en zijn we richting Tommy’s International gegaan voor een lunch. Een heerlijke pannenkoek op met weer een soort jam, deze was lekkerder dan de vorige, hij was een beetje knapperig. Ook een hele aardige ober, die geloof ik een beetje zenuwachtig van ons werd, geen idee waarom. Na het eten zijn we terug gelopen naar Genesis. Halverwege kreeg Kelsey een doorn (door haar schoen heen) in haar voet en zat dus op de grond haar schoen en sok uit te doen. Het leek alsof het heel ernstig was (ze zei dat het enorm bloedde), maar thuis was er niks meer te zien. Echt Kelsey dus. ’s Middags zijn Natasja en ik snel aan de slag gegaan om de laatste dingetjes voor vrijdag klaar te maken, we zouden namelijk om 2 uur een gesprek met Pim hebben, maar die was het vergeten. Uiteindelijk hadden we pas rond 3 uur het gesprek, morgen gaan we de foto’s printen. De PowerPoint is goedgekeurd. We hebben daarna nog wat yoghurt gehaald bij de Genesis shop om op de foto te zetten (en natuurlijk op te eten). Vervolgens toch maar naar de shop van Holland Dairy gelopen, nou ja... gereden met de gary... om kaas te halen. Terug had Natasja Arie van Alpha Farms gebeld voor de rondleiding, maar kreeg Peter aan de lijn. Peter meldde dat Arie niet aan de telefoon kon komen, omdat hij met zijn hand in een koe stond. Lekker. Er staat een voorlopige afspraak voor zondag gepland, haha. Als avondeten een heerlijk broodje kaas gegeten met yoghurt als toetje. Daarna het verslag in elkaar gezet, wat een hele grote ramp was, omdat er lichtelijk wat niveauverschil in zat. Blehhh.. Had het opgegeven na drie uur puzzelen en stukken teruggeven en er vervolgens achterkomen dat de helft nog niet goed stond. Ben benieuwd hoe dit beoordeeld gaat worden. Natasja heeft het vervolgens van mij overgenomen en heeft zich doodgelachen om de teksten die geschreven waren. Ook bij haar komen er frustraties opzetten. Ik wens Kelsey veel succes morgen met de rest nakijken. Blij dat mijn taak er voorlopig op zit. Natasja kijkt me nu heel vuil aan, aangezien ik naast haar op bed zit. Ze zegt: gloeiende, gloeiende.....

Dag 34 – Donderdag 12 december

Vandaag heeft Kelsey er nog 1,5 uur over gedaan om bepaalde stukken van het verslag na te kijken. Dat was dus echt niet grappig. Natasja en ik zijn eerst brood gaan halen, aangezien we anders geen ontbijt hadden. Daarna hebben we beneden in het cafetaria wat gedronken. Daarna zijn we met zijn drieën naar de stad gegaan (ben er inmiddels achter gekomen dat Debre Zeyt nog veeeeel groter is en meer dan 100.000 inwoners heeft. Oeps.). We hebben eerst wat foto’s laten printen voor de fotocollage voor morgen en ons eerst concept van de trainingsmanual uitgeprint. ’s Middags overlegd met Pim of de fotocollage en manual goed was (en over andere zaken). Het was daarna inmiddels alweer 4 uur. ’s Avonds zijn we naar Rosemarey hotel gegaan om te eten. Daarna nog een filmpje gekeken met zijn drieën.

Dag 35 – Vrijdag 13 december

Vandaag om 6.00 uur opgestaan voor de Agri Hub Network Day. Rond half 7 zijn we richting Sunshine gelopen om vanaf daar met Geerten en Pim mee te rijden. Iedereen was aardig op tijd. Iets voor half 9 kwamen we door de grote drukte aan in Addis bij een zeer luxe hotel, genaamd ‘Fiendship Hotel’. Ik voelde me al meteen bekeken met mijn spijkerbroek en vestje. Gelukkig had ik een net en formeel shirtje aan. We moesten op de tweede verdieping zijn, waar we met een luxe lift naar boven gingen. Op de tweede verdieping was een grote zaal, luxe aangekleed en zelfs de flesjes water, notitieblokken etc. kant en klaar op tafel. Toen we ons aanmelden kregen we een keycoard met pasje dat we uitgenodigd waren en wat informatie (programma, catalogus en een  pen). Bijna iedereen was in pak, wel leuk om te zien. Gelukkig was de formaliteit onderling wat minder dan dat alles eruit zag. Er werd gestart met een opening en daarna een (saaie) presentatie over fertilizers, die bijna een uur duurde. Toen was het tijd voor koffie, dit was in een soort ontvangshal met allerlei lekkerneien (en veel!), scheelde dat ik een enorme honger had gekregen en heb wat verschillende dingen geprobeerd, erg lekker. Na de pauze was er nog een korte presentatie, een soort jaaroverzicht van de organisatie van 2013 en 2014 (ja ja.. dit keer niet de Ethiopische kalender). Na dit jaar overzicht werd er opgesplitst in drie groepen (onderdelen van de organisatie), waarvan je kon kiezen welke je wilde horen. Hierbij hebben we veel informatie en ideeën voor ons project opgedaan.  Toen was het weer tijd voor een pauze, dit keer een uitgebreide lunch, oftewel een luxe lopend buffet met dessert. Wederom erg lekke. Na de lunch hebben we nog één presentatie gehad, waarna het tijd was voor een aantal pitches (korte bedrijfspresentaties). Opeens kwam van Rumpt (uit Stad a/h Haringvliet) in beeld... huh...?? Die zit niet verder dan 10 kilometer verder dan waar ik woon (In Nederland). Het was een organisatie die samenwerkte met van Rumpt en dealer is van hun werktuigen en machines, grappig. Na de pitches (Pim mocht niet meer, vanwege de tijd), was het tijd voor de markt waarvoor wij vanalles voor hadden bereid. In de pauzes hadden we ook al aardig wat (zaken)contacten gelegd, maar tijdens deze markt zeker. Bijna iedereen was geïnteresseerd in onze trainingsmanual (het eerste concept hadden we uitgeprint, ingebonden en meegenomen) en ook in andere trainingen van Genesis Farm. Ook vonden ze onze foto’s mooi. We hebben nu een contact van een trainingscentrum om extra navraag te doen over het niveau van leren in Ethiopië (van de gemiddelde inwoner) en een vrouw (sorry... naam niet onthouden, Ethiopische namen zijn veel te ingewikkeld) die ons een voorbeeld gaat sturen over poultry farming in Ethiopië. Ben erg benieuwd. De networkday hebben we afgesloten met een cocktail (okee.. toch maar een glas Mirinda genomen met twee loempia’s). Rond een uur of 6 waren we netjes bij Genesis afgezet door Geerten. ’s Avonds nog een filmpje gekeken en mijn blog bijgewerkt.

Dag 36 - Zaterdag 14 december

Vandaag weer lekker uitgeslapen. ’s Morgens ook een keer mijn onderlaken en dekens uitgewassen, was wel hard nodig met al dat stof hier. De dekens eerst uitgespoeld en toen gewassen. Na twee dekens moest het water al vervangen worden. Mijn onderlaken gaf rood af (wat ook helemaal in mijn pyjama zit) en de dekens zaten vol stof. De dekens waren moeilijk uit te wringen, uiteindelijk hebben we met zijn tweeën de dekens uitgewrongen. Dennis en Kelsey waren al naar het internetcafé geweest, maar daar was (zoals inmiddels gewoonlijk) de stroom uitgevallen. Natasja en ik zijn naar Tommy’s gegaan om wat te eten en drinken. Daarna gelijk door naar het zwembad, die net weer open was vanwege de grote schoonmaak. Toen we aankwamen leek het water nog net zo groen als voor de schoonmaak. Het bijzondere was dat we zowaar de bodem van het zwembad heeeeeeel vaag konden zien. Toen we in het water zaten konden we ook gewoon onze voeten zien. Wel was het water een stuk kouder. Wel lekker om even af te koelen in water. Een aantal Ethiopiërs wilden de zonnebrandspay van Kelsey uitproberen, zag er heel grappig uit, want ze wisten niet hoe het werkte. Ze wilden de zonnebrandspary daarna meenemen, dus is Kelsey er maar achteraan gelopen. Na een tijdje gezwommen te hebben kwamen we nog een aantal andere Nederlanders tegen die we al konden. Even een praatje gemaakt. Ook nog (warm) gedoucht daar, echt lekker. Daarna snel naar Genesis om om te kleden en Kelsey te droppen en vervolgens weer terug voor het volleyballen. Het was weer erg gezellig. Ook met zijn alles uit eten geweest. Het duurde gigantisch lang, aangezien de stroom twee keer uitviel en er maar 4 pizza’s tegelijkertijd de oven in konden. Rond half 10 waren we weer thuis. Nog ff een filmpje gekeken en toen naar bed gegaan.

Dag 37 - Zondag 15 december

Vandaag weer op tijd opgestaan om samen (Natasja en ik) naar de international church te gaan. Daarna hadden we (weer met zijn vieren) de tweede kans om een rondleiding op Alpha Farms te krijgen. Ze hebben daar melkvee, vleesstieren en varkens voor de slacht en fok. Een erg leuke en interessante rondleiding. Daarna bij Tommy’s wat gedronken met ijs en gebak.. Hmmmm.. lekker.  Toen we terug waren op Genesis hebben we nog het een en ander overlegd voor ons project en zijn we nog even aan de slag gegaan. ’s Avonds gegeten bij Rosemarey en nog een filmpje gekeken.

Dag 38 - Maandag 16 december

Vanmorgen hadden we weer een overleg met Pim over het project. Daarna hadden we individueel een beoordelingsgesprek voor de tussenbeoordeling van school. Na deze gesprekken zijn we op pad gegaan om te pinnen in Duukem, helaas was de pinautomaat buiten werking. Binnen konden we helaas niet met Maestro pinnen. We hebben maar wat gegeten in Duukem, zijn we toch niet helemaal voor niks geweest. Daarna hebben Natasja en ik nog wat gedronken in het cafetaria van Genesis en wat foto’s gekeken. Om 4 uur hadden Natasja en ik afgesproken met Nieneke en Elvira om gezellig wat te eten en een filmpje te kijken. Het was erg gezellig en zeker voor herhaling vatbaar. Op de terugweg hielden we een bajaj aan om naar huis te gaan, was nogal een eindje lopen namelijk. Na een goede prijsafspraak gemaakt te hebben en we al een eindje op weg waren, begaf de bajaj het. Dachten we.... Nadat we een aantal keren met wat horten en stoten tot stilstand ware gekomen, vroeg hij of hij onze mobiel mocht lenen voor het zaklicht. Hij gaf hem weer terug en na een paar meter gebeurde hetzelfde. Weer het de zaklamp erbij, maar nog deed hij het niet helemaal. Hij vroeg of we hem ff aan konden duwen, plotseling deed hij het en ging de chauffeur er keihard vandoor, met ons mobieltje dus. We hebben dubbel gelegen van het lachen, aangezien het een lokaal mobieltje was en dus goedkoper dan de ritprijs die we eigenlijk zouden betalen. De bajaj bestuurder is dus niet meer teruggekomen. Het enige jammere was dat we Elvira en Nieneke zouden laten weten als we thuis zouden zijn, maar helaas kon dit niet. We hadden het nummer nergens opgeslagen en hun konden ons ook niet bereiken.

Dag 39 – Dinsdag 17 december

Vanmorgen paardgereden op Binty, het paard van Maranatha farm (pony eigenlijk...). Kelsey ging als eerste, maar Binty nam meteen al een loopje met haar, waardoor Kelsey op een gegeven moment gelanceerd werd en op de grond belandde. Toen ben ik er maar op gegaan. Ze wilde meteen alweer uitproberen, maar dat ging niet door, dus na een paar passen was het over met klieren. Daarna heerlijk gereden en Natasja nog even les gegeven. Uiteindelijk durfde Kelsey er ook weer op (goedzo Kelsey!!) en heeft uitgestapt. Daarna hebben we Binty nog afgespoten en gewassen en nog wat vragen aan Karel gesteld voor ons lesplan. Daarna met vreselijke dorst en honger naar huis gelopen.

1. Fam. Labrijn:
    21 december 2013