29 november t/m 2 december

3 december 2013 - Debre Zeyit, Ethiopië

Dag 20 - Donderdag 28 november

Om 7.45 uur wakker. Vandaag zouden we passion connects bezoeken en een aantal lokale boeren. Wel erg leuk om de lokale boeren te bekijken. Passion Connect konden we niet binnen helaas. We hebben daarna bij een kratermeer wat gedronken en gegeten. Geen idee wat we de rest van de dag hebben gedaan....

Dag 21 – Vrijdag 29 november

Vandaag was het de planning om lekker wat te eten bij het Bishuftu lake (ook wel het babugayameer genoemd) in Debre Zeyt en daarna te zwemmen. Na enigszins zoeken werden we met de bajaj bij het meer afgezet . We werden door een poort heengestuurd om bij het meer te komen, we moesten hier 30 birr betalen. Nadat we betaald hadden, werden we naar beneden geleid en naar een bootje gestuurd. Toen we op het bootje zaten zei degene die in de boot zat dat we moesten betalen voor een tour, wij dus weer heel snel uitgestapt. Bleek dat we dus overal voor moesten betalen en dat we geen uitleg kregen wat we gingen doen. We waren dus heel snel weer boven. Na drie keer van hot naar her gestuurd te zijn kwamen we bij Babugaya Resort, een luxe resort met marmeren vloer enzo. Erg vriendelijk waren ze niet, maar eenmaal bij het restaurant hadden we een geweldig uitzicht op het meer en supergoed eten en drinken. We wilden daarna na het zwembad, maar zelfs die was gesloten vanwege een grote schoonmaak van 10 dagen. Was wel nodig, maar we zaten flink te balen. Toen maar besloten om terug  te gaan. ’s Avonds nog een rondjes gelopen, verder niet veel bijzonders gedaan.

Dag 22 – Zaterdag 30 november

Vanmorgen rond een uur of 5 kregen we een smsje van Karel met de melding dat de kuikens nog op het vliegveld stonden (in de kou), omdat er geen chauffeur beschikbaar was om ze van het vliegveld af te halen. Rond een uur of 8 werden we gebeld dat er nog geen vorderingen waren. Een klein uurtje later belde Karel dat  we over een half uur werden opgehaald, want de kuikens waren eindelijk onderweg. Iedereen uit bed gesjort die er nog niet uit was en vervolgens werden we door een Ethiopiër opgehaald om naar Maranatha farm te gaan. Eindelijk in een busje gezeten die niet overvol was. Toen we net op Maranatha farm waren, arriveerden de kuikens en konden we uitladen. De kuikens (eendagskuikens) zaten in boxen (drie op elkaar vastgezet) met een schot erin. In totaal waren er 18.000 kuikens aangekomen, waarvan er 92 de reis niet hebben overleefd en een de nek om is gedraaid vanwege een vergroeide snavel. De kuikens moesten uit de boxen worden gehaald en onder de warmtelampen geplaatst worden, waar ook water en voer te vinden was. Wel grappig om een handje pluizige kuikens op te scheppen en allerlei pootjes en snaveltjes er vantussen ziet bungelen. We hebben van Karel te horen gekregen dat we het paard daar af en toe mogen rijden, erg leuk! Dit gaan we dus zeker een keertje doen. De dode kuikens hebben we meegenomen naar Genesis Farms om te voeren aan de roofvogels en hyena’s. ’s Middags zijn we op zoek gegaan naar de kosten van materialen voor ons project en hebben we mijn laptop opgehaald. Toen we bij het internetcafe aankwamen duurde het alleen nog een uur, dus hebben we in tussentijd maar een ijsje en een milkshake gehaald (jaja... zelfs dat hebben ze hier...), erg lekker. Toen we na een uur terugkwamen hebben we nog meer dan een uur gewacht op mijn laptop, maar uiteindelijk was hij zo goed als klaar. Ik moet alleen dinsdag nog terugkomen om de laatste dingen te installeren. Het was inmiddels al kwart voor 5, dus we zijn snel naar Genesis gelopen. Bijna bij Genesis kwamen we Karel met zijn vrouw tegen en konden we met hun meerijden naar het volleyballen. Het volleyballen was weer erg gezellig, daarna hebben we weer met zijn allen bij Pyramid gegeten. ’s Avonds nog een poging gedaan om hyena’s te spotten door de kuikens op het veld te leggen, helaas kwamen ze niet.

Dag 23 – Zondag 1 december 2013

Goh.. het is alweer december. Ik kan het hier nog steeds niet voorstellen dat het in Nederland zo koud is. Ik denk dat ik het ernorm koud heb als ik in januari terug in NL ben. Rond 9.15 uur zijn Natasja en ik richting de internationale kerk gelopen. Onderweg kwamen we Pim en Gerdine tegen en nog geen paar seconden later Karel en zijn familie. We zijn toen een stukje meegereden, scheelt weer een ritje met de bajaj. Het was een leuke en leerzame ervaring om de mis mee te maken, daarna zijn we uitgenodigd door missionaris om de verjaardag van zijn 9-jarige zoontje te vieren. We hebben daar dus wat gedronken en chips en cake gegeten (op de Ethiopische manier), er was ook een koffieceremonie. Het was eg gezellig weer een hoop nieuwe mensen (Nederlandse en Amerikaanse) leren kennen, dus zeker voor herhaling vatbaar. Op de terugweg (2,5 km. lopen) kregen we erge dorst, na wat drinken te hebben besteld bij Tommy’s, hebben we ook maar friet besteld. Het was inmiddels alweer 13.00 uur (7.00 uur in Ethiopische tijd). Daarna hebben we nog ff aan ons verslag gewerkt. Rond 16.00 uur roofvogels gevoerd met kuikens en foto’s gemaakt. Rond 18.00 uur waren Natasja en ik bij Pim en Gerdine om daar gezellig, samen met andere Nederlanders, soep en brood te eten. De soep was heerlijk.

Maandag 2 december

Vandaag werden we om 8.30 uur opgehaald door een Ethiopische chauffeur die we met zijn zessen ingehuurd hadden. De chauffeur (genaamd Mamush) was netjes op tijd, maar moest nog ff ontbijten in het cafetaria op Genesis. Uiteindelijk zijn we nog vrij op tijd vertrokken (voor Ethiopische begrippen). We gingen vandaag naar een warmwaterbron (Soderee), waar ook wilde apen te vinden waren. Het ligt vlakbij Nazareth (wist niet dat dat in Ethiopië lag...). Onderweg zijn we door het stadje Modjo gekomen en natuurlijk door Nazareth. Mamush wist de weg ook niet helemaal, dus we zijn wel aardig wat keren gestopt om de weg te vragen. Uiteindelijk kwamen we, na een uur en drie kwartier en heel wat hobbels verder, bij het Soderee Resort, in dit resort lag de warmwaterbron. Onze chauffeur leidde ons helemaal over het resort heen en heeft ons wat mooie stukjes aan een rivier laten zien (Soderay lake). We hebben ongeveer een uur gelopen, daarna werden we toch wel aardig hongerig en dorstig. De chauffeur bracht ons toen naar de douches, we snappen nog steeds niet waarom. Deze douche was van de warmwaterbron en dus de eerste keer dat we warm gedoucht hebben. Helaas dachten we dat we moesten douchen voor we het zwembad in moesten en zijn we er vrij kort onder blijven staan. We moesten toen weer aankleden en zijn toen pas weer gaan eten. Na het eten zijn we in een ander warmwaterbad beland, echt heerlijk, helaas mochten we daar niet de hele middag in blijven. Uiteindelijk in het zwembad beland (met warm water!), waar we tot een uur of vier hebben gezommen. Ook nog een ijsje op, die zijn hier ook zeldzaam. Rond half vijf zijn we terug gegaan naar Debre Zeyt en gelijk doorgegaan naar Rosemary om te eten. Ben er achtergekomen dat het officieel Rosemarey is. Hier heb ik een heerlijke salade op met vanalles erin.

De foto's volgen later nog, aangezien de helft nog op mijn (inmiddels weer gemaakte) laptop geinstalleerd moet worden. Daar zijn ze nu mee bezig. De volgende keer volgen er dus heel veel foto's!